طراحی و اجرا برنامه ریزی منابع سازمانیشرکت ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران(E

 

محمد رضا صادق نژاد

رئیس مرکز کامپیوتر

شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران

mr_sadeg @yahoo.com

         Iterative Development

ERP: Enterprise Resource Planning

 

 

چکیده :

یکی از عوامل کلیدی در موفقیت هر سازمان ، دسترسی آنی به اطلاعات و وضعیت موجود سازمان در جهت تصمیم گیری لحظه ای و صحیح می باشد که این امر تنها با طراحی و پیاده سازی سیستمهای منابع سازمانی که کل مجموعه را زیر پوشش قرار دهد میسر خواهد شد . در این مقاله در مورد طراحی و راه اندازی موفق و کاربردی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی شرکت ماشین آلات صنعتی که با استفاده از نیروهای متخصص داخل و بومی شرکت اجراء شده است و تجربه ارزشمندی جهت انتقال به سایر شرکتهای صنعتی متوسط و بزرگ می باشد ، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. اجرای این پروژه موجب بالا رفتن کیفیت و و بهره وری در کلیه واحد های سازمانی و کل شرکت اعم از مدیریت میانی و مدیریت ارشد و کاعش هزینه و بهبود زمان طراحی و تولید گردید . عوامل موفقیت پروژه از دیدگاه مهندسی نرم افزار و جزئیات پروژه بصورت یک نمونه کاربردی و عملی در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

مقدمه :

در عرصه کنونی که عصر تجارت الکترونیک و صحنه رقابت جهانی است یکی از عوامل کلیدی موفقیت هر سازمان، دسترسی لحظه ای به اطلاعات دقیق و صحیح جهت تصمیم گیری لحظه ای است. در اکثر سازمان ها به ویژه در شرکتهای صنعتی و تولیدی دامنه اطلاعات و داده ها بقدری وسیع می باشد که بدون داشتن یک سیستم اطلاعاتی و عملیاتی یکپارچه نمی توان به صحت اطلاعات اخذ شده از فعالیتهای سازمان اطمینان داشت و این اطلاعات غیرمطمئن مدیریت را در تحلیل داده ها و اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع گمراه می نماید.در شرایط کنونی تنها راه موفقیت و گذر از چالش کنونی داشتن یک سیستم مکانیزه یکپارچه اطلاعاتی و عملیاتی در سازمان می باشد.هدف از اجرای طرح نرم افزاری ERP یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کاراز طریق سیستم های اطلاعاتی در کل سازمان می باشد که سرمایه گذاری در پیاده سازی یک سیستم مکانیزه برنامه ریزی منابع سازمانی یکی از سرمایه گذاریهای مادر و زیر بنایی هر سازمان میباشد.

 

1- عوامل موفقیت پروژه نرم افزاری شرکت ماشین آلات صنعتی از دیدگاه مهندسی نرم افزار :

 

  1. درک صحیح از نیاز های کاربران : بدلیل حضور فیزیکی طراحان و پیاده سازان و برنامه نویسان در محل کارخانه که از ابتدای شروع پروژه تا انتهای پروژه با مسائل و مشکلات کاربران در محیط کارخانه آشنا بوده و کلیه فرآیندهای شرکت متناسب با نیاز کاربران در کلیه سطوح اعم از مدیریتی وکارشناسی شناسائی و حتی با اصلاح فرآیندها موجبات آسانی فرآیندها را نیز فراهم آوردند.
  2. توانائی در رویاروئی با نیازمندیهای در حال تغییر:
  3. باز هم بدلیل حضور فیزیکی در کارخانه و لمس مشکلات و نیازهای جدید و در حال تغییر ، گروه توانست این نیاز ها را به موقع تشخیص داده و متناسب با آن تغییرات لازم را ارائه نماید بعنوان مثال در سیستم های مهندسی و تکنولوژی تولید متناسب با نیاز های جدید ودر حال تغییر ، اقدامات لازم را انجام و تغییرات را اعمال کرد .
  4. طراحی و پیاده سازی نرم افزاری که قابل انعطاف بوده و گسترش و نگهداری آن ساده می باشد :
  5. با تربیت افراد پشتیبان در هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم که مستقیمأ با مشکلات و مسائل پیاده سازی درگیر بودند موجب گردید بعد از اتمام طراحی و پیاده سازی سیستم ، پشتیبانی از سیستم به همین افراد موکول گردد که موجب تسهیل در نگهداری و پشتیبانی و به روز رسانی نرم افزار گردید.
  6. کشف زود هنگام نقایص و مشکلات جدی پروژه :
  7. به دلیل حضور فیزیکی و راه اندازی و تست در محیط واقعی کارخانه ، کلیه نقایص و مشکلات جدی به موقع شناسائی و رفع میگردید. بنحوی که کار در محیط واقعی و با اطلاعات موجود کارخانه بصورت موازی با روش های سنتی و قدیمی ، کلیه مسائل و مشکلات و تنگناها را به صورت آشکار به گروه طراحان به نمایش می گذاشت.
  8. کیفیت بالا و مطلوب نرم افزار :
  9. بدلیل رعایت استاندارد های تولید نرم افزار و رعایت الگوی گروه نرم افزاری وهمچنین ارتباط تنگاتنگ با کاربران در هر مرحله از تولید نرم افزارها ، متناسب با نیاز کاربران ، فرآورده نرم افزاری با کیفیت مطلوب تولید شد.
  10. کارآئی مطلوب نرم افزار :
  11. با توجه به ارتباط تنگاتنگ با کاربران و حضور فیزیکی در محیط کارخانه ، متناسب با نیاز کاربران اعم از اپراتور ها ، مدیران و مدیران ارشد و هیئت مدیره ، برای همه دارای کارائی مطلوب بوده به نحوی که هیئت مدیره در جلسات مدیران ارشد ، با استناد به گزارشات هیئت مدیره سیستم تصمیمات خود را می گیرند و از آخرین وضعیت تولید، مالی ، اداری، کنترل موجودی و... را بصورت لحظه ای مشاهده نماید.
  12. توانائی در هماهنگی کارهای تیم :
  13. با تقسیم بندی پروژه ها بین افراد و نظارت دقیق و برنامه ریزی شده ، هماهنگی در کارهای تیم صورت گرفت و بصورت موفقیت آمیز پروژه مدیریت گردید.
  14. داشتن یک فرآیند مطمئن :
  15. قبل از اجراء پروژه و طراحی آن ، ابتدا فرآیند سیستم مورد بررسی و تحقیق قرار می گرفت و طی جلسات متعدد با مدیران و مدیران ارشد از قابل اجرائی بودن فرآیند اطمینان حاصل می شد که در این مرحله تجربه کاری و عملی نقش اساسی و حیاتی در طراحی فرآیند ایفا میکرد.
  16. برنامه ریزی و زمانبندی پروژه
  17. جهت جلوگیری از به درازا کشیدن پروژه و اتلاف وقت که باعث کنار گذاشتن پروژه می شد به نحوی که متناسب با ابعاد هر سیستم بین سه الی شش ماه هر سیستم به مرحله اجراء می رسید.

 

  1. راهکار موفق در طراحی و پیاده سازی سیستم :

1-2- تولید و توسعه نرم افزار به روش تکرار شونده : Iterative Development

در ابتدای پروژه بدلیل عدم آشنائی با رویکردهای جدید ، گروه با روش سنتی فرآیند تولید نرم افزار بصورت آبشاری اقدام به طراحی یکی از سیستم ها با نام سیستم مهندسی نمود . چنانچه مستحضرید در این روش مهندسی بصورت متوالی به نحوی که یک حرکت خطی از نیازمندیها به تحلیل ، طراحی ، برنامه نویسی ، تست اجزاء ، تست زیر سیستم ها ودر نهایت به سمت تست و یکپارچه سازی صورت گرفت .

ولی بعد از شکست در راه اندازی سیستم و مغایرت و مشکلات آشکار آن با واقعیت و صرف هزینه و زمان زیاد گروه تصمیم به تغییر رویکرد گرفت که رویکرد تکرارشونده به عنوان رویکرد جدید انتخاب گردید.شکل زیر مراحل عملیات را به خوبی نمایان می سازد.

 

 

 

تولید نرم افزار با رویکرد تکرار شونده نقش موثری در از میان برداشتن مشکلات و نقایص عمده در پروژه سیستم مهندسی داشت که ازجمله این تأثیرات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- امکان دریافت نتایج و Feed Back مستمر ازکلیه کاربران در سطوح مختلف مدیریتی و کارمندی و... و به تبع آن بهبود مدیریت نیازمندیها و اطمینان از جلب مشارکت مدیران و کاربران در فرآیند تولید بود.

- امکان شناسائی زود هنگام مشکلات ونقایص کلیدی در همان تکرارهای ابتدای پروژه فراهم می آمدو توانستیم با هزینه کمتری نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهیم .

- در این روش این امکان فراهم آمد که تیم تمرکز بیشتری نسبت به مسائل مهم تر و کلیدی داشته باشد.

- امکان تست های مکرر و مستمر فراهم گردید تا سیستم و زیر سیستم ها با کیفیت مطلوب به مرحله اجراء رفته و معیار های خوب قابل سنجش و کمی برای بررسی وضعیت پروژه در اختیار گروه قرار گرفت .

- ناسازگاری میان نیازمندیها، طراحی وپیاده سازی زودتر کشف و مرتفع گردیدند.

- بار کاری سیستم ها بین افراد و مسئولین تست در طول طراحی تقسیم بندی گردید.

- تیم قادر شد از تجارب گذشته خود درس گرفته و بطور مستمردر جهت بهبود فرآیند اقدامات لازم صورت می گرفت .

- همه ذینفعان پروژه در طول چرخه تولید سیستم ،در جریان وضعیت پیشرفت پروژه قرار می گرفتند.

 

3- نتیجه حاصل از تولید نرم افزار به روش تکرار شونده : Iterative Development

بدلیل اینکه این روش یک روش موفق و تست و اثبات شده در مهندسی نرم افزار بود و هنگامی که از این روش در پروژه استفاده کردیم ، دلایل و مشکلات تولید نرم افزار از بین رفت و بعنوان یک راهکار موفق ، مجموعه ای از اصول و روشها و فرآیندها به خوبی سازماندهی و مستند سازی گردید که موجبات بالا رفتن کیفیت و و بهره وری در تولید نرم افزار گردید.

بدلیل اینکه روش آبشاری تنها در مورد یک سیستم اجراء گردید و بلافاصله پس از مشاهده اولین نتایج و شکست در پروژه اول ، تغییر روش داده و با روش Iterative Development پیاده سازی صورت گرفت ومقایسه این دو روش نیز در این مقاله صورت نگرفت و تنها مزایای استفاده از این روش به اختصار شرح داده شد..

 

4- پروژه طراحی و پیاده سازی نرم افزار سیستم اطلاعاتی و عملیاتی یکپارچه فوق مشتمل بر سیستمهای زیر میباشد.

1-4- سیستم دفترداری مالی(General Ledger)

مدیریت کلیه حسابها و اسناد سازمان بعهده این سیستم و هسته مرکزی سایر سیستمهای مالی است و فعالیتهای عمده زیر را مدیریت می نماید.

  • تنظیم کلیه اسناد مالی سازمان
  • تایید، رسیدگی و ثبت کلیه اسناد مالی
  • تدوین و کدینگ حسابها
  • بودجه بندی سازمان کنترل حسابها بر اساس آن
  • امکان داشتن حسابهای مالی در دوره های مختلف بطور همزمان
  • امکان داشتن حسابهای ارزی
  • صدور اسناد و سایر سیستمها بطور اتوماتبک
  • تشکیل اتوماتیک دفاتر مالی
  • اخذ کلیه گزارشات و گردش حسابها
  • اخذ کلیه گزارشات تراز حسابها

 

 

2-4- سیستم دارایی های ثابت(Assets System)

 

این سیستم مدیریت کلیه داراییهای سازمان را بعهده دارد و وظیفه نگهداری و استهلاک اموال و دارایی های سازمان برعهده آن میباشد و فعالیتهای عمده زیر را پشتیانی می نماید.

  • تدوین و تعریف داراییها و اموال سازمان
  • تدوین محل استقرار داراییها
  • استهلاک اموال
  • کنترل موجودی دارائیها
  • تخصیص و انتقال اموال بین کارکنان
  • ارائه انواع گزارشات در خصوص وضعیت دارائیها

 

3-4- سیستم حسابهای پرداختنی (Accounts Payable)

 

مدیریت فعالیتهای مربوط به عملیات مالی خرید و تامین کنندگان و فاکتورهای هزینه پرداختهای مالی به عهده این سیستم می باشد.

  • تدوین حسابهای تامین کنندگان
  • تدوین اطلاعات مربوط به صورتحسابهای فروشندگان
  • توزیع هزینه ها به مراکز مختلف هزینه
  • خزانه داری و تعیین حسابهای بانکی
  • صدور اتوماتیک چک
  • ارئه گزارشات مربوط به پرداختها در سطوح مختلف و گزارشات تحلیلی

 

 

4-4- سیستم حسابهای دریافتنی (Accounts Receivable)

 

مدیریت فعالیتهای مربوط به عملیات مالی فروش و واریزهای مشتریان به عهده این سیستم می باشد.

  • تدوین و تعریف اطلاعات نمایندگان، خریداران عمده و مشتریان
  • تدوین اطلاعات مربوط به حسابهای فروش
  • تدوین اطلاعات صورتحسابهای فروش
  • تدوین واریزیهای مشتریان
  • صدور اسناد حسابداری فروش
  • ارائه گزارشات کاربردی، مدیریتی و تحلیلی در سطوح مختلف

 

 

5-4- سیستم مدیریت نقدینگی(Cash Management System)

 

کنترل عملیات مغایرت های بانکی و مدیریت اطلاعات نقدینگی و گردش وجه نقد در سازمان به عهده این سیستم می باشد.

  • کنترل مغایرت های بانکی با اسناد پرداختی و دریافت
  • دریافت و ثبت اطلاعات ارسالی از بانک ها
  • بررسی گردش وجوه نقد
  • تدوین حسابهای بانکی و اطلاعات بانکی
  • ارئه انواع گزارشات وضعیت گردش نقدینگی

 

 

6-4- سیستم مهندسی و ساختار محصول(Bill of Material)

 

در این سیستم طراحی قطعات انجام شده و درخت محصول شکل می گیرد و کلیه روابط بین قطعات تعریف و مستندات و مدارک فنی قطعات و محصولات مدیریت می شود.

  • تدوین مشخصات قطعات تولیدی و مونتاژی محصولات
  • ثبت سوابق تغییرات قطعات
  • تدوین روابط بین قطعات و مجموعه ها
  • مدیریت نقشه ها و مدارک فنی تولید قطعات
  • تدوین ساختار درختی محصول
  • ارائه گزارشات متنوع در سطوح مختلف مدیریتی

 

 

7-4- سیستم تکنولوژی تولید( Technology Management)

 

مدیریت فرایند تولید و مجموعه های تولیدی بعهده این سیستم می باشد این سیستم مبنای محاسبه قیمت تمام شده قطعات و مسیر تولید قطعات را معین می سازد.

  • تدوین کارگاههای تولیدی
  • تدوین ماشین آلات تولیدی
  • تدوین ابزارآلات تولیدی
  • تدوین مراحل ساخت و مسیر تولید و منابع مورد نیاز تولید
  • ثبت و نگهداری سوابق تغییرات
  • ارائه گزارشات مختلف
  • تدوین Plan های کنترل کیفی تولید قطعات

 

 

8-4- سیستم تکنولوژی مونتاژ مصول(Montage Technology Management)

 

این سیستم بر اساس ساختار مهندسی درخت محصول جمع بندی قطعات تشکیل دهنده محصول را برآورد نموده و ساختار مونتاژ درخت محصول را تدوین و مدیریت می نماید. این سیستم مبنای محاسبه قیمت تمام شده محصولات تولیدی بوده و مسیر مونتاژ محصول را معین می سازد.

  • برآوردو ثبت قطعات تشکیل دهنده درخت محصول
  • تدوین ایستگاهای مختلف مونتاژ محصول
  • تدوین ماشین آلات وابزار آلات مونتاژ
  • تدوین اپریشنهای مونتاژ و تعیین مراحل مونتاژ محصول
  • ثبت و نگهداری زمان سنجی مونتاژو نیروی انسانی مورد نیاز
  • ثبت و نگهداری Plan ها و چک لیستهای کنترل کیفی مونتاژ محصول
  • ارائه انواع گزارشات مدیریتی و تحلیلی ازساخت ومونتاژ محصول

 

 

9-4- سیستم مدیریت قیمت تمام شده (Cost Management)

 

این سیستم وظیفه برآورد قیمت تمام شده قطعات و محصولات تولیدی را برعهده دارد. توانایی محاسبه قیمت تمام شده بر اساس نرخهای استاندارد و میانگین ثبت انحرافات قیمت تمام شده از نرخهای استاندارد از خصوصیات این سیستم می باشد.

  • برآورد قیمت تمام شده قطعات تولیدی براساس استاندارد و میانگین
  • بر آورد قیمت تمام شده قطعات به تفکیک عوامل موثر قیمت و مراحل تولید
  • برآورد قیمت محصول براساس ساختار درخت محصول
  • برآورد قیمت انبار
  • برآورد قیمت در جریان ساخت
  • صدور اسناد حسابداری

 

 

10-4- سیستم حقوق و دستمزد( Payroll)

 

این سیستم مدیریت پرداخت حقوق و مزایای کلیه کارکنان سازمان را بر عهده دارد. انعطاف پذیری در مقابل تغییرات اعمال شده از بیرون و پارامتریک بودن سیستم از خصوصیات ویژه این سیستم می باشد.

  • مدیریت یک یا چند مدل پرداختی حقوق
  • برآورد قیمت تمام شده قطعات به تفکیک عوامل موثر قیمت و مراحل تولید
  • توانایی برآورد حقوق بر اساس پارامترهای اعمال شده از بیرون سیستم
  • مدیریت معوقه های حقوقی
  • توانایی تدوین فرمول های محاسباتی
  • توانایی تغییر و تعریف اطلاعات حقوقی بصورت دسته ای
  • مدیریت هزینه ها به تفکیک مراکز هزینه
  • صدور اتوماتیک اسناد حسابداری مربوط

 

 

11-4- سیستم خرید(Purchasing System)

 

این سیستم وظیفه مدیریت دریافت سفارش خرید و کنترل مراحل خرید و سازماندهی تامین کنندگان کالاهای سازمان را بعهده دارد. وظیفه استعلام، تدوین قیمت هدف وتشکیل پرونده های خرید و دریافت کالا و تدوین قراردادهای خرید و خریدهای جاری ازجمله وظایف این سیستم می باشد.

  • دریافت سفارش خرید
  • آنالیز قیمت و تعیین قیمت هدف
  • ارزیابی تامین کنندگان و تعیین منبع خرید
  • تدوین استعلام کالا
  • تشکیل پرونده خرید
  • مدیریت خریدهای جاری
  • مدیریت قراردادهای خرید
  • دریافت کالا
  • برگشتی به فروشندگان
  • تحویل به انبار

 

 

12-4- سیستم کنترل موجودی انبار(Inventory Control)

 

مدیریت موجودی انباراز اهم وظایف برنامه ریزی و مدیریت سازمان بشمار می رود. این سیستم همواره بصورت لحظه ای موجودی انبار، موجودی قابل تامین و موجودی فیزیکی و موجودی در راه را ارائه نموده و کلیه ورودیها و خروجیهای انباررا مدیریت می نماید.

  • تدوین رسید انبار
  • تدوین درخواست کالا از انبار
  • تدوین حواله های انبار
  • انتقال بین انبارها
  • برگشت به انبار
  • اطلاح موجودیها
  • برنامه ریزی حداقل و حداکثر موجودی، نقطه سفارش
  • کلاس بندی کالا
  • شمارش دوره ای و انبار گردانی

 

 

13-4- سیستم فروش(Sale Management)

 

مدیریت نمایندگی فروش و ثبت سفارشات مشتریان از جمله وظایف این سیستم می باشد.

  • تدوین لیست قیمت فروش
  • تدوین سفارشات مشتریان ونمایندگان فروش
  • ثبت سفارشات مشتریان
  • برنامه ریزی تحویل
  • تدوین عملیات حمل
  • برگشتی از فروش

 

 

14-4- سیستم برنامه ریز ی تولید و برنامه ریزی مواد

 

این سیستم وظیفه برآورد مواد و قطعات مورد نیاز تولید بر اساس برنامه ریزی کلان سازمان، سفارشات مشتری، موجودی پایکار تولید، موجودی انبار را انجام داده و سفارشات خرید جهت تحقق برنامه تولید را صادر می نماید.

  • ایجاد سفارش قطعات خریدنی بر اساس برآورد نیاز تولید
  • ایجاد سفارش تولید قطعات بر اساس برآورد نیاز تولید
  • برنامه ریزی تولید
  • صدور Jobcardهای تولید
  • کنترل فرآیند تولید در کارگاهها
  • عملیات خارج از شرکت
  • تفکیک درختی Jobcard های تولید
  • پیگیری لحظه ای خط تولید و کارگاهها
  • عملیات اجرایی سفارش کارهای تولید
  • تدوین سفارشات کارهای متفرقه
  • برنامه ریزی مراحل تولید
  • ثبت دوباره کاری
  • تخویل کالا به انبار
  • ارائه انواع سفارشات کاربردی، مدیریتی، تحلیلی از فرآیند تولید

 

 

15-4- سیستم منابع انسانی(Human Resource)

 

مدیریت پرسنل سازمان را از ابتدای ورود به سازمان و مراحل ارتقا تا قطع ارتباط آنها با سازمان را برعهده دارد.

  • استخدام و تشکیل پرونده های پرسنلی
  • مدیریت مشاغل و سمتهای سازمانی
  • تدوین حقوق و دستمزد کارکنان
  • صدور احکام کارگزینی انفرادی، گروهی و عمومی برای کارکنان
  • آمار پرسنلی
  • نقل و انتقالات کارکنان
  • ارائه انواع گزارشات کاربردی، مدیریتی، تحلیلی

 

 

16-4- سیستم تعمیرات و نگهداری تجهیزات (Enterprise Asset Management)

 

این سیستم مدیریت منابع تجهیزات سازمان را با برنامه ریزی مناسب و تخصیص بهینه مواد و مصالح مورد نیاز و تخصیص نیروی انسانی متخصص برای سفارشات تعمیراتی را مدیریت نموده و از این طریق توقفات تولید را کاهش داده و راندمان تولید را افزایش می دهد.

  • تدوین تجهیزات و ماشین آلات تولید و محل استقرار آنها
  • تدوین برنامه ریزی تعمیرات دوره ای
  • تدوین مراحل کاری، مواد مصرفی و ماشین آلات مورد نیاز
  • تدوین سفارشات کار
  • شارژ مواد مصرفی مورد نیاز تعمیرات
  • تدوین نیروی کار تخصیص یافته به سفارش کار
  • توزیع هزینه مراکز هزینه
  • ارائه انواع گزارشات کاربردی، مدیریتی، تحلیلی

 

 

17-4- سیستم حضور و غیاب(Time and Labor)

 

مدیریت ورود و خروج کارکنان، همچنین کنترل غیبت و جرایم کارکنان در شیفتهای مختلف کاری از اهم وظایف این سیستم می باشد.

  • تدوین شیفت های مختلف کاری
  • تدوین مرخصی های کارکنان
  • تدوین ماموریت های اداری کارکنان
  • برآورد غیبت، مرخصی، کارکردو...
  • انتقال اتوماتیک اطلاعات به سیستم حقوق و دستمزد
  • ارائه انواع گزارشات کاربردی، مدیریتی، تحلیلی

5- نتایج مورد انتظار پس از پیاده سازی سیستم های یکپارچه:

 

  1. کاهش هزینه در بخشهای مختلف سازمان با توجه به بهبود فرآیندهای کاری سازمان
  2. سهولت در انجام فرآیندهای روزمره مدیریتی با ایجاد بستر قوی از اطلاعات و دسترسی بهتر و سریعتر مدیریت به اطلاعات دقیق و ONLINE
  3. یار مدیران در تصمیم گیری به نحوی که مدیر میتواند جهت تصمیم گیری به سرعت به اطلاعات دقیق دسترسی داشته باشد و از آن در جهت طراحی برنامه ریزی استراتژیک خود بهره ببرد.
  4. همکاری مطلوب ، موثر و مستمر مدیریت ارشد و میانی سازمان پس از مشاهده اولین نشانه های موثر بهبود در فرآیندهای سازمان .
  5. با آموزش نیرو های داخلی و بومی هر سازمان امکان توسعه و انعطاف با توجه به نیاز های جدید سازمان با کمترین تبعات و هزینه میسر خواهد شد.
  6. این تجربه ارزشمند میتواند بعنوان الگوی کاربردی و عملی موفق از نظر هزینه و زمان و انعطاف ، در سایر شرکتهای صنعتی و تولیدی متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.
  7. با یکپارچه سازی فرآیندها نقاط قوت و ضعف سازمان نمود پیدا کرده و در جهت رفع و تقویت آنها با دید سیستماتیک اقدام میگردد.
  8. با یکپارچه سازی سیستمها در مرحله اول امکان گزارش گیری مدیریتی و در مرحله بعدی امکان تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از سیستم برای مدیران ارشد و هیئت مدیره مهیا میگردد.
/ 0 نظر / 22 بازدید